20.9.2018

YRITTÄJÄ #1: Kuinka ottaa omat mainoskuvat?


Oletko yrittäjä, jolla ei ole varaa palkata ammattikuvaajaa? Tarvitsetko uusia mainoskuvia nettisivuille ja someen? Näillä vinkeillä voit itse ottaa mainoskuvia yrityksellesi.

Tästä samasta aiheesta tulee kaksi erillistä postausta. Tämä ensimmäinen osa käsittelee enemmän tuotteiden mainoskuvia ja toisessa osassa perehdytään enemmän myös ihmisten kuvaamiseen.
Myös kuvien sommittelusta on tulossa erillinen postaus.

Otin haasteeksi kuvata kaikki tämän postauksen kuvat omalla puhelimellani, koska haluan näyttää, että myös sinä voit saada laadukkaita kuvia ilman kallista kameraa. Oma puhelimeni on Huawei P8 Lite ja olen ollut tyytyväinen sen kameran laatuun.


Opi tuntemaan kamerasi!
Jos kuvaat puhelimella, etsi kameran valikosta manuaali asetukset ja aloita opettelemalla kuinka ne toimii. Kameran perusasetuksista olen kirjoittanut aikaisemmin postauksen Mistä aloittaa kameran käyttö? || Kameran tärkeimmät asetukset ja suosittelen lukemaan sen ensin.

Saat paljon parempia kuvia, kun tunnet kamerasi ja tiedät miten se toimii.

Kun otat mainoskuvia yrityksellesi, sinun tulisi tietää millaiset kuvat houkuttelevat enemmän ihmisiä ja huomioida se jo ottaessasi kuvaa.

Ainakin nämä asiat herättävät eniten kiinnostusta
  • Kirkkaat värit
  • Vahva kontrasti
  • Ihmiset ja eläimet
  • Toiminta
  • Sopiva määrä yksityiskohtia
  • Oikeanlainen tunnelma
Mihin kuva on tulossa?
Ennen kuin otat kuvaa sinun tulee tietää mihin olet sitä laittamassa. Suurimmaksi osaksi kaikkialla käytetään vaakakuvia, mutta esimerkiksi instagramin tarinaan tarvitset pystykuvan. Jos olet ottamassa kuvaa nettisivuille tarvitset todennäköisimmin vaakakuvan. Instagram julkaisuun kuvat taas kannattaa rajata neliöksi, joten ei ole väliä onko kuva pysy vai vaaka. 

Useimmiten kuvasuhde on 4x5, jolloin kuvasta joudut hiukan rajaamaan päätyjä pois, oli kyseessä sitten pysty tai vaaka kuva. Kuvat olisi myös hyvä olla "nettikoossa" eli niiden pidempi sivu olisi max. 2048px pitkä. Tämän muuttaminen onnistuu hyvin ainakin lightroomissa (puhelimeen saatavissa myös ilmaisversio), mutta voit tehdä sen myös esim. canvalla tai vaikka paintilla.

Someen sopii mainoskuviksi ihan hyvin myös selfiet. Tähän kuvaan voisin vielä ottaa kameran mukaan niin se olisi täydellinen. Ihmiset herättävät helposti huomiota, vaikka kyseesä olisikin pelkkä mainos. Ns. tavallisemmat mainoskuvat tulee helposti vain selattua, eikä niihin kiinnitä sen tarkempaa huomiota, mutta kun kuva on arkisempi, se kiinnittää heti enemmän huomiota.

Mitä haluat kuvassa näkyvän?
Kuvatessa tulee myös miettiä kuvan taustaa, sen värejä ja yhteensopivuutta kuvattavaan esineeseen tai ihmiseen. Kuvattavan kohteen tulisi erottua taustasta, mutta kuitenkin sopia siihen.

Pelkällä puhelimella kuvatessa et saa kuviin riittävän sumeaa taustaa, joka luodaan säätämällä kameran aukkoa. Koska se ei ole puhelimessa mahdollista, sinun tulee miettiä jokaista yksityiskohtaa mitä kuvassa näkyy.

Taustalla ei saa olla mitään mikä vie liikaa huomiota pois kuvattavasta kohteesta. Vaatetta mallin päällä kuvatessa voit käyttää esimerkiksi talon seinää taustana. Pieniä tuotteita voit kuvata vaikka pöytää vasten. Luonnosta löytyy monia erilaisia taustoja, mutta niiden kanssa kannattaa olla tarkkana, että kuvauskohde ei sekotu muuhun taustaan.

Kuitenkin, jottei kuvasta tule liian "tylsä", voit käyttää erilaista rekvisiittaa tuomaan tunnelmaa, josta mainitsinkin jo. Olen kirjoittanut aikaisemmin postauksen Kuinka sisustaa kuvia? suosittelen lukemaan myös sen.

Syvyyttä voit luoda kuviin ottamalla niihin selvät "tasot" eli tuo kuvan etualalle lähelle kameraa jotain, joka ei näy tarkkana, keskialalle kuvattava kohde ja taka-alana on sitten haluamasi tausta. Esimerkiksi mallinpäällä olevaa vaatetta voit kuvata jonkun oksan välistä asettamalla oksan mahdollisimman lähelle kameraa. Taustana voi toimia aikaisemmin mainitsemani seinä ja tuo malli metrin tai pari irti seinästä.

Aikaisemmin mainitsemaani kontrastia voit saada kuviin esimerkiksi vastaväreillä tai kuvaamalla tummaa kohdetta vaaleaa taustaa vasten tai päinvastoin.

Mitä sitten kannattaa kuvata?
Lähikuvat yksityiskohdista ovat tärkeitä. Älä yritä saada kaikkea mahtumaan samaan kuvaan vaan kiinnitä huomiota pieniin yksityiskohtiin ja ota niistä kuvia.

Muista kuitenkin, että laajat kuvat ovat myös tärkeitä. Jos haluat mainostaa tiettyä tuotetta, on sen myös oltava näkyvissä kuvassa kokonaan. Yhdestä tuotteesta olisi hyvä olla 2-4 kuvaa. Tämä riippuu ihan tuotteesta. Esimerkiksi vaatteesta kuvat edestä ja takaa sekä joku yksityiskohta esimerkiksi kankaan kuviosta.

Olisin voinut hyvin ottaa kuvan, missä näkyvät kaikki 24 värituubia suoraan ylhäältä päin, mutta läheltä otettuna se herättää enemmän kiinnostusta. Anna kun arvaan, katsoit kuvaa äsken tarkemmin ja aloit lukemaan siinä olevia tekstejä (jos et tehnyt sitä vielä teet sen viimeistään nyt koska mainitsin siitä). Olenko oikeassa?
Muista editoida kuvasi!
Pienelläkin editoinnilla saat kuvasta ihan erinäkösen. Editoinnilla en nyt tarkoita mitään instagramin omia ei niin kauniita filttereitä vaan valotuksen, kontrastin, valkotasapainon ja värikylläisyden säätöä.
Mahdollisimman luonnolliset, kirkkaat ja kauniit kuvat ovat niitä myyvimpiä kuvia.

Jokaisella on oma tyyli editoida kuvia ja se olisi hyvä myös näkyä yrityksen kuvissa. Pienetkin yksityiskohdat ovat tärkeitä, vaikka asiakas ei niitä välttämättä huomaisi.

Sinun ei myöskään tarvitse ostaa kalliita ohjelmia. Voit hyvin käyttää ilmaisia puhelimelle tai tietokoneelle ladattavia. Lightroomistakin on olemassa ilmaisversio, jonka voit ladata androidille. Muita hyviä puhelimelle ladattavia ovat esimerkiksi VSCO ja Snapseed (jonka saa ilmeisesti myös tietokoneelle).

Tekstiä kuviin voit lisätä esimerkiksi canvalla. Siitä on olemassa ilmainen sovellus puhelimelle tai sitten voit käyttää sitä tietokoneella suoraan selaimessa.'

Sama kuva kahdella eritavalla editoitu. Kumpi sinusta näyttää houkuttelevammalta?
Kuinka asetella kuvattavat kohteet samaan kuvaan?
Tuotteiden asettelu vaatii harjoittelua. Kokeile erilaisia asetelmia, ota useita kuvia ja valitse niistä paras. Netti on täynnä ideoita. Käytä kuvahakua etsi sieltä muita kuvia, mutta muistä ÄLÄ KOPIOI!
Kukaan ei halua nähdä samanlaista asetelmaa enää uudestaan.

Paras vinkki, jonka voin sinulle antaa on...
Käytä aikaa ja vaivaa! Hyvä kuva ei välttämättä synny hetkessä. Kuvasta voi nähdä helposti onko siihen panostettu vai ei. Asiakas tekee ostopäätöksen aina kuvan perusteella ja siksi laadukkaat kuvat ovat tärkeitä.

Tässä kuvassa taustalla käytin mustaa pahvia ja rekvisiittana toimi tekokasvi. Aidot kasvit ovat kuvissa aina parempia, mutta tämä oli ainoa jonka kotoa löysin. Valona tässä kuvassa käytin n. 10€ maksavaa ledivaloa. 

Vaikka mainoskuvaus on yritykselle tärkeäasia eikä siitä saisi säästää, joskus on kuitenkin pakko. Näillä vinkeillä saat parempia mainoskuvia someen ja nettisivuille. Et voi tietenkään korvata ammattikuvaajan ottamia kuvia, mutta kuvistasi tulee edes hiukan parempia, kun harjoittelet niiden ottamista.

Jos päätät panostaa kuviisi, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostilla (tai somessa) mikäli tarvitset edullisia ja laadukkaampia mainoskuvia tai kaipaat tuotekuvaajaa. Portfoliooni pääset suoraan tästä ja sähköpostiosoiteni on valokuvaajamimmim@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!